haiti en meer - Reisverslag uit Santa Rosa, Dominicaanse Republiek van wilma saraber - WaarBenJij.nu haiti en meer - Reisverslag uit Santa Rosa, Dominicaanse Republiek van wilma saraber - WaarBenJij.nu

haiti en meer

Door: wilma

Blijf op de hoogte en volg wilma

25 Juni 2009 | Dominicaanse Republiek, Santa Rosa

Hola lieve familie en vrienden,

Hier dan eindelijk weer een berichtje van mij uit Santa rosa. Het heeft even geduurd maar ja zonder stroom kom je niet ver. En ik ben nogal veel bezig zo op de dag. Inmiddels al weer een week zijn Nellie, Henk en Karin ook hier in santa rosa. Toch wel fijn hoor weer even je eigen taal te kunnen spreken. Samen met Esdras hebben we ze opgehaald. Was een fijn gesprek in de auto en ook nog samen naar vera geweest in santa domingo was heel fijn.

Maar ik ga ook gewoon door hoor met leren van spaans. We zijn in Haiti geweest. Tjonge wat een belevenis en wat een enorm verschil met hier. De wegen zijn zand wegen met enorme gaten en stenen. De mensen kijken je met grote ogen aan en weten niet wat ze zien. Bij de grens was het enorm spannend. Oke het land in ging wel maar op brommertjes verder en bij de douane waren esdras, karin en henk er door en bij ons ging er een ijzeren ketting omhoog en nogal agressieve reacties dat we niet verder mochten. Oeps dat was spannend. Gelukkig waren de dominee van de kerk in haiti en nog een jongen van de kerk die achter ons reden om ons in de gaten te houden. Zij deden het woord en spraken de taal gelukkig!
We kenden ze nog niet eens maar waren wel van hun afhankelijk want ja wat moet je daar als nederlander die geen woord spaans spreekt.
Ze waren echt heel heftig aan het gillen door elkaar heen. Ja waar belanden we nu weer? Het is goed gekomen hoor door te betalen en paspoort te laten zien. Koste wel veel tijd. Voor de grens hadden we bewijs nodig van de kerk om zo door te kunnen. Twee van ons hadden een ns kaart bij zich en mochten door. Esdras had bewijs van de kerk maar helaas mijn kaart lag in Bani. Toch wel bijzonder om als zendeling de grens over te gaan. Het kinderwerk in haiti was bijzonder. Niet veel kinderen maar zo fijn. We hebben boekjes van de kijkbijbel achter gelaten in het frans en creols echt geweldig voor hun. Ze waren er erg blij mee.

Het schooltje bestaat uit palen met een golf platen dak en wat schoolborden.150 kinderen komen hier. Het is niet te geloven. Er moet veel gebeuren er is veel met de predikant daar gesproken over het opzetten van een project. We hebben fijne contacten gehad en onze gids Leonel was echt geweldig. Hij regelde alles voor ons en sprak alle talen die van belang waren.
Het is boeiend om te te ontdekken wat er allemaal nodig is voor een project te kunnen starten. Geld pinnen is niet ter sprake dan moet je naar de hoofdstad. Rond 4 uur s ochtends begint lopen de eerste mensen zingend voorbij in de straat. En gaan naar de kerk heel vroeg in de morgen. We hebben een tocht gedaan met een jeep wauw dat was gewelig heftig zeg. Wat een wegen en wat een hutjes en mensen die je onderweg tegen komt.We hebben een wandeling gemaakt snik heet en flink zweten super. Ik zat op het dak van de kar echt geweldig maar moest me wel heel goed vasthouden. Ik hou wel van een avontuur. Op de markt was het mega druk. Mensen liepen gewoon met kippen in hun hand. Veel werd vervoerd op het hoofd. Ik snap niet hoe ze het doen. Ik heb zoveel te vertellen ik weet eigenlijk nu even niet meer waar ik verder moet.

Oke santa rosa nu even. We hebben heerlijk gezwommen met de kinderen. Een aantal hadden nog nooit een zwembad gezien en dat was geweldig om met ze op pad te gaan. Kinderwerk gedaan en ook drie fluitgroepen in twee uur tijd. Ja hoe doe je het ik weet het niet maar het gaat dus wel. Tussen door schilder ik de schoolbankjes. Er zijn tweede hands bankjes aangeschaft. Dit had Esdras al geregeld. Er moeten er nog wel wat opgeknapt worden en daar zijn we nu mee bezig. Er is nog zoveel meer nodig voor de school en dit was een goede prijs voor de bankjes. De nieuwe waren stukken duurder dan was gepland. Ze zijn druk bezig met het voorbereiden om in september te kunnen starten. De school moet van binnen ook nog geschilderd worden. O ja ik heb pepernoten gebakken geweldig en zonder maatbeker gewoon op z n dominicaans. Gooi er maar wat in beetje roeren, kneden even in de koelkast die het niet doet want er is geen stroom. Maar toch heerlijk hebben ze er van gesmuld. Ik zat in de bus terug van haiti naar santa rosa en ik dacht ja heerlijk om weer naar huis het bekende santa rosa te gaan. Deed me goed. Nou ik stop weer even voor nu want ik heb weer een hoop verteld. Heel veel groeten aan een ieder. Tot later

saludos wilma

  • 26 Juni 2009 - 11:02

    Jaap:

    Hoi Wilma,
    Leuk om weer belevenissen van je te lezen. Tsjonge, wat een avonturen. Ik weet niet of ik dat allemaal wel leuk zou vinden.
    Bedankt voor je stukjes zo. En nog veel plezier.

  • 26 Juni 2009 - 19:42

    Floor:

    Hey lieve Wilma,
    Ik lees je berichten steeds met veel plezier! Heel fijn om te lezen dat het goed met je gaat en dat je daar veel kan betekenen.
    Geniet er van!

  • 26 Juni 2009 - 19:49

    Germaine:

    Hoi moedige Wilma, je verbaasd me ieder keer weer! Echt een spannend avontuur, ik hoop dat ik je verhalen mag lezen als je het al hebt opgeschreven allemaal, heel veel liefs en een stevige knuffel, Germaine

  • 26 Juni 2009 - 19:54

    Els Catto:

    Hoi Lieverd,
    Zo fijn om je verhalen te lezen! Blij ben ik, dat je het goed naar je zin hebt en de dingen kan en mag doen die je wilt! Blijf ervan genieten tot het laatste moment!
    Warme knuffel...

  • 27 Juni 2009 - 07:32

    Ds Guus A.V. Fröberg:

    Wat spannend.
    Ik wilde dat ik er bij was.
    Ook hier is het gelukkig lekker warm.
    We genieten van je stukjes
    en hopen dat je er op[ de startzondag mooie verhalen van kan vertellen.

  • 27 Juni 2009 - 10:33

    Ageeth:

    Ha die Wilma

    Nou je maakt nog al weer wat mee. Spannend hoor. Fijn dat verder alles goed met je gaat en leuk om alles op deze manier een beetje mee te beleven.
    Veel plezier en goeds gewenst verder deze reis.

  • 28 Juni 2009 - 12:37

    Conny:

    Ha Wilma,
    Fijn om af en toe iets van je te horen. Leuk al die verhalen. We hebben weer wat om over te kletsen als we op het terras bij de Hema zitten. Goede dagen verder en een goede terugreis!

  • 30 Juni 2009 - 07:18

    Juliette:

    Lieve Wilma,

    wat veel mooie rijkedom.
    Geniet er van, sla het op om een keer in nederland weer na te genieten!
    Kus

  • 30 Juni 2009 - 10:14

    Pieter:

    Hoi Wilma,

    Leuk al die verhalen van jullie. Ik zie jou in gedachten druk bezig, vol enthousiasme en emotie zoals ik dat op een vorige reis gezien heb. Geniet nog even en een goede terugreis gewenst.

  • 30 Juni 2009 - 18:26

    Emmanuele:

    Lieve Wilma,
    belevenissen die uitdagen, en leven geven.Volop. En wij mogen meegenieten. Ons zelf beelden creerend uit je verhalen. En dat lukt. Geniet verder van wat nog komt. Liefs van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Dominicaanse Republiek, Santa Rosa

reis Juni 2009

Recente Reisverslagen:

03 Juli 2009

Laatste dagen

25 Juni 2009

haiti en meer

15 Juni 2009

santa rosa 15 juni

06 Juni 2009

eerste ervaringen

04 Juni 2009

De eerste drie dagen
wilma

Actief sinds 04 Juni 2008
Verslag gelezen: 109
Totaal aantal bezoekers 16927

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2014 - 11 December 2014

Australie reis

09 Mei 2013 - 23 Mei 2013

Na 3 jaar terug in Santa Rosa.

22 Januari 2010 - 09 Februari 2010

dominicaanse republiek jan. 2010

02 Juni 2009 - 03 Juli 2009

reis Juni 2009

19 Juni 2008 - 05 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: