Laatste dagen - Reisverslag uit Santa Rosa, Dominicaanse Republiek van wilma saraber - WaarBenJij.nu Laatste dagen - Reisverslag uit Santa Rosa, Dominicaanse Republiek van wilma saraber - WaarBenJij.nu

Laatste dagen

Door: wilma

Blijf op de hoogte en volg wilma

03 Juli 2009 | Dominicaanse Republiek, Santa Rosa

Dag lieve familie en vrienden,

Ja het heeft weer lang geduurd voor ik achter de computer ben gaan zitten. Er is in de laatste dagen weer veel gebeurt of anders gezegt we hebben veel gedaan. Na de reis van Haiti heb ik nog een paar keer fluitles gegeven. En jawel de kinderen wilden maar al te graag in de kerk spelen. De kerken in santa rosa komen eens in de zoveel tijd bij elkaar een gezamelijke dienst en dat was afgelopen zaterdag avond. Het was mooi om te zien hoe de kinderen met spanning zaten te wachten tot dat ze mochten gaan fluiten. Nou ik vond het ook heel spannend moet ik zeggen. De kerk was nu overvol zelfs buiten stonden de mensen. Ja Karin vroeg me even iets te zeggen en de kinderen naar voren te roepen. Oeps ja in het spaans maar met hulp van een oud leerling van mij ben ik een eind gekomen. Klinkt wel leuk zo! Vrijdags ben ik met yeni op stap geweest naar bani om wat les materiaal voor haar aan te schaffen. Yeni heeft een kleuter klasje waar ook oudere jongeren in zitten om te leren schrijven. Het enig wat ze had in haar tuintje was een schoolbord en paar plastic stoeltjes. We zijn op pad gegaan en hebben voor de echte kleintjes stoeltjes aan geschaft en lesmateriaal. Heel bijzonder wat er in de laatste dagen ook weer zomaar op ons pad komt. Er wordt voor ons gezorgd en veel geregeld op het juiste moment. Het kan niet anders dat dit van boven komt waar we ook dankbaar voor zijn.
Elen haar broer is meubel maker en heeft aangeboden om houten tafels voor yeni te maken zodat de kinderen echt aan tafel kunnen zitten werken. Echt geweldig ik ben samen met karin met hem op stap gegaan om materiaal te kopen. Tot 2 uur s nachts is hij bezig geweest en jawel zondag stonden er mooie tafels voor de kinderen in het schooltuintje van yeni. Ze was er heel blij mee dat was duidelijk. De schoolbankjes voor de school van Elen en Esdras zijn nog niet af maar het begin is gemaakt. Ze knappen er enorm van op door ze een verf beurt te geven. Binnenkort komt er een groep uit Amerika die de school zal gaan schilderen en de rest van de bankjes zal ook worden afgemaakt.
De laatste dagen vlogen voorbij. Zondag was onze echte laatste dag in santa rosa. Een groepje kinderen, henk, nellie en karin zijn gaan zwemmen. Ik wilde thuis blijven wat laatste dingen doen en voorbereiden op het weggaan wat niet makkelijk was. Heel fijn heb met Keila gesproken. Was goed haar even alleen te spreken voelde heel fijn en ik heb er een fluitleerling bij dat is wel duidelijk. De tijd vloog voorbij. Ik ben met Esdras mee geweest naar de kerk van z'n vader. Hij moest preken en ik was er nog nooit geweest. Daar zal ik in het vervolg wel vaker heen gaan. Leuke mensen ontmoet en adressen uitgewisseld. Fijn om nieuwe contacten daar op te bouwen doet me goed. Om 19.00 uur gelijk weer naar de kerk in santa rosa waar ik de kinderen weer met hun blokfluit zag binnen komen. Was niet afgesproken maar ze deden het gewoon als verrassing. Ben de laatste week elke dag even bij Rafael geweest en zijn vrouw. Hij is al 6 maanden ziek en ligt alleen maar op bed. Heel confronterend vooral de eerste keer maar het was goed om hen op te zoeken. Hij kon niet meer spreken maar begreep heel goed wat we zeiden. Ik heb met hem kunnen praten was fijn! Gaf me enorm veel! Ik wilde een spaanse bijbel kopen dus ik achterop een brommertje naar Bani. En jawel kom ik de winkel in is er net een jongen die ook een bijbel aan het uitzoeken was. Wel grappig. Ik heb er nu ook een en ''s avonds heb ik esdras gevraagd er iets in te zetten. Ik kan niet vertellen hoe belangrijk dat voor me was heel waardevol. Ik heb bij Rafeal voorgelezen uit de spaanse bijbel heel apart maar het ging.

Maandag de dag van vertrek. Ja al een tijdje voelde ik een brok in mijn keel maar nu was het echt zover tijd om weer te gaan. Ach ja ik wilde nog zoveel doen had nu de smaak te pakken. Alberli een jongetje die naast de school woont kwam naast me zitten en zag dat ik het niet zo makkelijk had. Hij gaf me een elastiekje die was voor mij. Para ti zei hij en sloeg een arm om me heen. Ja ontroering en gelijk dankbaarheid dat we hier mochten zijn.
Op weg naar samana waar we nog even zouden gaan genieten van de prachtige natuur. Esdras heeft daar familie wonen en heeft alles perfect geregeld met de familie. Ongelooflijk we werden opgehaald van de bus en werden gewoon naar het hotel gebracht en uitgenodigd bij de mensen thuis. Ingrid een nichtje van hem heeft twee dagen met ons door gebracht en veel laten zien van de omgeving. Schitterend wat een prachtige stranden en watervallen. Woensdag gingen we met haar vader en moeder en Ingrid naar de waterval geweldig waar we ook konden zwemmen. Maar eerst mochten we ons omkleden bij familie die daar weer in de buurt wonen. Een tante van 95 jaar wat een sterke vrouw die daar zat op de veranda. Bijzonder om haar te mogen opzoeken. Was wel even confronterend maar heel fijn. Na de wandeling van de waterval werden we uitgenodigd daar te bijven eten. Nou ja zeg wild vreemde mensen kunnen zomaar aanschuiven. Ja daar kunnen we in Nederland nog veel van leren. Tenminste ik wel!

De laatste dag was ook erg fijn. We zijn met z'n vieren uitgenodigd bij vera waar we hebben gelogeerd. Heerlijk relaxen en van het zwembad genoten. Veel uitgewisseld was fijn. Bijzonder om ook daar te gast te mogen zijn. We hebben genoten. En na een heerlijke maaltijd zijn we om 14. 00 uur naar het vliegveld gegaan om de terug reis naar Nederland aan te gaan. Om 11.00 uur vanmorgen zijn we weer geland op Nederlandse bodem. En nu thuis eindelijk nog weer even een stukje schrijven van de laatste dagen. Moe en dankbaar dat alles goed is gegaan. En nu eerst weer thuis komen en na genieten. Vaya con Dios!

Saludos wilma

  • 03 Juli 2009 - 18:47

    Germaine:

    Gelukkig Wilma je bent weer veilig op Nederlandse bodem geland, wat fijn om nog weer wat van je te lezen!
    Ik denk dat ik je volgende week net niet ga zien, want je zult vrijdag wel vrij zijn maar ik heet je van harte welkom en wil je zeggen dat ik je erg gemist heb, zonder jou is het wel heel vreemd bij ons, liefs en een knuffel, Germaine

  • 03 Juli 2009 - 20:38

    Els Catto:

    Lieve Wilma, Wat een belevenis is het weer voor je geweest!
    Ben ook blij dat je weer heelhuids in Nederland bent.
    Geniet nog even na van al het moois wat er op je weg is gekomen en zorg dat je deze ervaring in ieder geval NOOIT vergeet.
    Kijk terug als het "even" niet meezit....en je weet weer waar je voor leeft!
    warme knuffel en ik hoop tot gauw!

  • 04 Juli 2009 - 07:25

    Ds Guus A.V. Fröberg:

    Lieve Wilma,
    wat een prachtige reis en wat was het goed voor jou en voor de mensen daar (je leerlingen en oud-leerlingen) om er te zijn.
    Gelukkig kom je weer thuis en kun je je moeder helpen met het dweilen van de keukenvloer,
    want dat was toch niet waar ik voor langskwam, evenmin voor de reuzencourgette, maar met gehakt, knoflook, uitjes en kaas smaakte die heerlijk. (????)

  • 04 Juli 2009 - 08:14

    Arnout:

    Dag lieve Wilma,
    Wat een belevenissen, wat een avonturen en... wat een genade dat je dit alles mag toevallen en dat het je als hulp mag dienen om te leren te zijn ( nog meer )wie je mag zijn in het oog van God en de mensen.
    Zijn Barmhartigheid en Liefde is zo groot !

    Geloof het..leef het, wees liefde en vrede en
    wees vrolijk !!

    We spreken elkaar en vast bedankt voor je reisverslagen ( algemeen en prive ).

    Lieve groet van mij

  • 04 Juli 2009 - 12:27

    Nellie:

    Hoi Wilma,
    Wat fijn om alles terug te lezen.
    Goed om dat te blijven doen.
    Alle goeds, ook als straks je werk weer wacht.
    liefs, Nellie.

  • 04 Juli 2009 - 14:14

    Juliette:

    Bel je snel!
    Knuffel

  • 04 Juli 2009 - 18:40

    Ageeth:

    Fijn dat je weer veilig bij ons bent en wat goed dat je zo'n fijne reis hebt gemaakt en zoveel hebt beleefd. Zie je graag snel een keer weer in de kerk en dan kunnen we mondeling weer even lekker bijkletsen.
    Groetjes Ageeth

  • 05 Juli 2009 - 10:12

    Jaap:

    Fijn dat je weer veilig en wel in Nederland bent aangekomen. Heb al wat van je verhalen gehoord, maar je hebt vast nog veel meer beleefd. Sterkte met het wennen aan de Nederlandse drukte en mentaliteit.
    Groeten, Jaap

  • 05 Juli 2009 - 10:12

    Jaap:

    Fijn dat je weer veilig en wel in Nederland bent aangekomen. Heb al wat van je verhalen gehoord, maar je hebt vast nog veel meer beleefd. Sterkte met het wennen aan de Nederlandse drukte en mentaliteit.
    Groeten, Jaap

  • 05 Juli 2009 - 16:48

    Hanna Smit:

    Wilma,

    Gisteren (4 juni) kwam ik terug van vakantie. Vandaag lees ik, dat jij intussen ook weer op Hollandse grond staat. Misschien nog met je hart in Santa Rosa e.o. ,maar langzaam aan zul je wel weer wennen aan de Hollandse lcunten. Zo vergaat het mij althans. Morgen laat ik mij door Guus bijpraten over wat er in de PGV gebeurt is en begin ik weer werken - dan zal de gewenning wel weer snel op gang komen. Ben jij alweer naar Katwijk geweest? Of begin jij ook morgen? Veel plezier en arbeidsvreugde dan met de mensen daar.
    Groeten,

    Hanna

  • 05 Juli 2009 - 18:13

    Miranda:

    Goed dat je weer terug bent Wilma, ik hoop dat je een positief gevoel aan de reis overhoudt..
    Ik kijk naar je uit!
    X Miranda

  • 06 Juli 2009 - 10:09

    Willy:

    Hoi Wilma,
    Een bijzondere reis om te maken en zoveel speciaals te beleven met al deze lieve mensen. Ik vind het heel bijzonder dat je mij van je reis hebt laten meegenieten. Groet van Willy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Dominicaanse Republiek, Santa Rosa

reis Juni 2009

Recente Reisverslagen:

03 Juli 2009

Laatste dagen

25 Juni 2009

haiti en meer

15 Juni 2009

santa rosa 15 juni

06 Juni 2009

eerste ervaringen

04 Juni 2009

De eerste drie dagen
wilma

Actief sinds 04 Juni 2008
Verslag gelezen: 112
Totaal aantal bezoekers 16877

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2014 - 11 December 2014

Australie reis

09 Mei 2013 - 23 Mei 2013

Na 3 jaar terug in Santa Rosa.

22 Januari 2010 - 09 Februari 2010

dominicaanse republiek jan. 2010

02 Juni 2009 - 03 Juli 2009

reis Juni 2009

19 Juni 2008 - 05 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: