de eerste drie dagen - Reisverslag uit Santa Rosa, Dominicaanse Republiek van wilma saraber - WaarBenJij.nu de eerste drie dagen - Reisverslag uit Santa Rosa, Dominicaanse Republiek van wilma saraber - WaarBenJij.nu

de eerste drie dagen

Door: wilma

Blijf op de hoogte en volg wilma

26 Januari 2010 | Dominicaanse Republiek, Santa Rosa

Lieve familie en vrienden,

Hier even weer een verslag van mij uit het toch wel warme land de dominicaanse republiek. Na in punta cana even te hebben genoten van het prachtige strand met de palmbomen zijn we op weg gegaan naar santo domingo waar we heerlijk bij Vera mochten zijn twee nachten.

Met een taxi op weg naar een kerk ergens in de stad. karin was er al eerder geweest en had het adres. Eerst maar even naar de mensen toe waar karin al eerder was geweest. Heel verrast was Bill de predikant die ons ineens onaangekondigd voor de deur zag staan om 10.30 uur.
We waren welkom heel erg welkom!! Hij was namelijk bezig met het voorbereiden van een maaltijd voor 35 personen. Iedereen werd na de dienst uitgenodigd om bij hem thuis te komen eten. En dat elke zondag! Zijn vrouw moest nog terug komen uit Haiti dus hij stond er alleen voor tot dat wij spontaan voor de deur stonden. De dienst van 11 uur ging even niet door en wij hebben gewoon met Bill de maaltijd voorbereid.

Ineens waren wij de koks geworden. We stonden daar in de keuken als of we het elke dag deden. En regelde van alles terwijl Bill ons de aanwijzingen gaf. Nou toch heel apart bij iemand die je totaal niet kent gewoon even op visite en uiteindelijk hebben wij de maaltijd in elkaar gezet. We waren net op tijd toen de gasten kwamen. Om 2.30 uur zaten we aan tafel na eerst nog wat liederen met elkaar gezongen te hebben. Wat een gast vrijheid zeg! En inmiddels was zijn vrouw met nog een aantal anderen terug uit haiti indrukwekkend om te horen.

Na de maaltijd was er engelse les in de kerk en wij hebben ons er ook maar bij aan gesloten. Ik zat in een groep voor de wat oudere jongeren. Heeft me enorm geraakt want er waren een aantal uit Haiti in de groep die verhaal deden en er dus ook bij zijn geweest. Ja het was heel dichtbij maar ook zo bijzonder om zo open met elkaar te praten over een psalm. Het leek meer op een bijbelstudie vond het geweldig ben blij dat ik er bij mocht zijn. Vanuit deze engelse kerk gaan ze binnenkort weer naar Haiti om spullen te brengen. Er waren verschillende nieuwe mensen in de kerk maar na een dag daar zijn voelde het al heel vertrouwd. Wat een ervaring!

Even nog iets heel bijzonders in ieder geval wel voor de Nederlanders. We zaten in de bus van punta cana naar santo domingo. Er stond een jongen op en die pakte zijn bijbel en ging voorlezen en daarna er over spreken. Er was niemand die er tegenin ging of zo. De mensen zaten gewoon te luisteren of keken naar buiten. Romeinen 8 las hij voor en aan het eind deed hij nog een gebed voor de reis en de mensen in de bus. Karin en ik keken elkaar aan en hadden echt zoiets van in Nederland hoef je dit echt niet te proberen. Het was eigenlijk heel mooi vonden we. Hij deed het ook op een hele relaxte manier heel rustig.

Na een zondag intensief aan het werk te zijn geweest in de keuken en verhalen gehoord te hebben van Haiti en zelf ook mee te hebben gedaan in een gespreksgroep en nog een dienst te hebben meegemaakt waren we voldaan moe. De volgende dag was ik niet zo lekker toen we op reis gingen naar santa rosa.
Het was heerlijk de mensen weer te zien in santa rosa. En we zouden in een hotel gaan slapen ook voor de rust maar Esdras had iets geregeld in de wijk echt geweldig. Nog beter dan het hotel. Een echtpaar met twee kinderen had in hun huis voor ons een kamer met twee bedden. Nou echt geweldig toch wat rust maar wel in de wijk kunnen zijn. Ik vond het geweldig.

En dan vandaag de school bekeken echt fantastisch de kinderen te zien en hoe ze weer verder zijn gegaan met de plannen. De klasjes draaien en zijn bezig met een dak terras waar ze ook naar buiten kunnen. De schoolborden, bankjes, keukentje, bureau´s alles staat er geweldig! Het is mooi om terug te zien waar het geld vanuit Nederland heen is gegaan.
En ook de kerk van Eddie is verder gegaan geweldig. We zijn weer met open armen ontvangen en de planning is al weer gemaakt.

Eigenlijk heb ik zoveel meer maar ik stop nu. Ik zit trouwens nu met mijn regenjas aan in het internet cafe. Beetje koud hierbinnen. Maar jullie kunnen denk ik wel lekker schaatsen!

De fluitlessen gaan morgen van start en verschillende plannen voor de komende dagen maar dat komt nog wel.
Voor nu stop ik toch maar even.

Saludos.

Groet wilma

  • 26 Januari 2010 - 20:20

    Karin:

    indrukwekkend lijkt me , als ik dit zo lees. En ook mooie meegemaakt.

    het is hier idd heel koud . in voorschoten kunnen we nog niet schaatsen maar dat komt nog wel denk ik.

    dikke knuffel. van karin

  • 26 Januari 2010 - 20:31

    Els:

    Wat heerlijk dat je zo genieten mag van alles wat op je "weg" komt!
    Blijf genieten tot het laatse moment en geef ze daar wat je zo in je hebt....je liefs en je warmte!

  • 26 Januari 2010 - 20:53

    Marielle:

    Leuk om weer een reactie van je te krijgen. Ik wens je heel veel plezier!

    Liefs Marielle

  • 26 Januari 2010 - 21:25

    Jaap En Jackie:

    Ha die Wil,

    Wat een indrukken doe jij op zeg. Merk jij buiten de verhalen die je hoort verder niets van de aardbeving?.
    Super om zo te lezen hoe je van alles genieten mag.
    We wensen je veel succes met je plannen aldaar.

    De kinderen missen je en wij natuurlijk ook...

    Veel liefs van ons allen en een knuffel van Arjan en Sander.

  • 26 Januari 2010 - 21:35

    Germaine:

    Fijn weer wat te horen van je Wilma, veel plezier met alles wat je daar doet. Liefs, Germaine

  • 26 Januari 2010 - 21:45

    Nellie:

    Hoi Wilma,
    dank voor je reisverhaal, fijn om zo mee te kunnen reizen. In gedachten reis ik zo gewoon mee!
    Wat bijzonder om ook de Haitianen te spreken, jullie ook wijsheid en alle goeds gewenst.
    lieve groetjes, Nellie.
    PS ik kreeg nu 5x mailtje, dat je bericht geplaatst is...

  • 27 Januari 2010 - 08:47

    Hanna Smit:

    Ha Wilma,

    Een bombardement van mails "Wilma" deze morgen op mijn scherm. Ik heb een vriendin die Wilma heet, dacht even dat zij uit haar dak ging, maar het was bericht van jou. Iemand heeft zeker de verzendknop te lang vastgehouden.
    Fijn dat je zoveel oude en nieuwe contacten hebt. Heb je ook een moment om stil te zijn en van de natuur te genieten? Of van een boek? Doen hoor! Zuig dat mooie landschap daar eens op in je hart. Sla de warmte op in je lijf, want hier is het bitter mkoud (-5 graden, gevoelstemperatuur nog eens 5 graden lager.
    Ik ga Kerkbladkopij schrijven - warmpjes achter mijn bureau, waag me vanmorgen niet buiten. Als de zon komt dan kan vanmiddag het "buitenwerk" wel weer.
    Hou je goed, tot ziens,
    Hanna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Dominicaanse Republiek, Santa Rosa

dominicaanse republiek jan. 2010

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2013

Nog niet weg, maar het duurt niet lang meer.

02 Februari 2010

Santa Rosa

29 Januari 2010

Haiti donderdag

29 Januari 2010

Haiti donderdag

26 Januari 2010

de eerste drie dagen
wilma

Actief sinds 04 Juni 2008
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 16952

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2014 - 11 December 2014

Australie reis

09 Mei 2013 - 23 Mei 2013

Na 3 jaar terug in Santa Rosa.

22 Januari 2010 - 09 Februari 2010

dominicaanse republiek jan. 2010

02 Juni 2009 - 03 Juli 2009

reis Juni 2009

19 Juni 2008 - 05 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: